Glas/Plåtverkstad | Kalmar Bilcentrum
Mercedes-Benz Kia
Facebook Youtube Karta

Behöver du fylla i en anmälan för glasskada?

Skriv ut och fyll i nedanstående blankett, ta sedan med blanketten till oss när du lämnar in din bil.
Du kan även spara ner dokumentet, fylla i uppgifterna och sedan maila den till stefan.ekedahl@kalmarbilcentrum.se innan ditt besök.

Ett irriterande stenskott eller en spricka

Om du haft oturen att få ett stenskott finns det några saker att tänka på. Börja med att skydda stenskottet från smuts, det underlättar för att reparationen ska bli så bra som möjligt. Det finns s.k. stenskottsplåster, ha gärna ett i bilen så är du beredd om olyckan skulle vara framme. Kom in och hämta ett hos oss. Vänta inte sedan för länge med att reparera skadan, en liten skada kan lätt bli större, men ett stenskott på rätt ställe kan fixas till ganska snabbt och självrisken är ofta låg.

Information om skador på vindrutan:

Idag behöver inte vindrutan bytas alla gånger du har fått ett stenskott.

  • Grönt område: Skador på vindrutans områden som är grönmarkerade kan repareras – men bara om de är mindre än 25 mm.
  • Orange område: Skador som befinner sig i det indirekta synfältet, som markerats gult ovan, kan repareras om de är mindre än 15 mm.
  • Rött område: En skada i det direkta synfältet kan inte repareras medan en skada runt A-stolpen inte får repareras eftersom vindrutan, i vissa fall, fungerar som en del av säkerhetsburen. Dessa områden är rödmarkerade.

Plåtverkstad

I vår moderna skadeverkstad utför vi alla typer av skadereparationer på samtliga fordon, vi har avtal med samtliga försäkringsbolag. Kalmar Bilcentrum är certifierade för Mercedes-Benz och Kia.

För glasarbeten har vi specialutbildad personal som med den senaste utrustningen utför reparationer och byten av vindrutor.

Vi har samarbetsavtal med alla försäkringsbolag och utför bilplåtslageri och bilplastreparationer. Du kan vara 100 % säker på att vi reparerar din bil enligt tillverkarens aktuella anvisningar, så att den behåller sin säkerhet och sitt marknadsvärde även efter reparationen.

Så här gör du när olyckan varit framme:

Har du krockat, drabbats av bilinbrott, skadegörelse, parkeringsskada eller varit med om en viltolycka, gör så här:

  1. Börja med att anmäla din skada till ditt försäkringsbolag. Oavsett om du är vållande eller inte. Hos vissa försäkringsbolag kan du göra din anmälan på telefon och/eller via Internet. Gäller det en smitning, viltolycka, skadegörelse eller parkeringsskada bör du även anmäla det till Polisen.
    – Om du har Mercedes-Benz Försäkring kan du anmäla din skada direkt här.
    – Om du har Kia Bilförsäkring kan du anmäla din skada direkt här.
    – Om du har annat försäkringsbolag ska du vända dig dit, till exempel Länsförsäkringar, if, Folksam, Dina försäkringarTrygg Hansa.
  1. Du får ett skadenummer av ditt försäkringsbolag. Ring till oss, 0480-42 58 09 och boka tid för besiktning av skadan. Ta med bilen och skadenumret. Bilen bör vara ren vid besiktningen då vi ska fotografera skadorna.
  1. Vi fotograferar och gör en skadevärdering, foto och värdering mailas sedan till ditt försäkringsbolag. Vid besiktning av skadan bokar vi även tid för reparation.

    Skadeprocess – Kalmar Bilcentrum

    1. Boka tid för en skadebesiktning.
      Ring eller maila, se kontaktinfo på hemsida, för att boka en tid då vi tillsammans går igenom skadan på Er bil. Se till att du anmält skadan till ditt försäkringsbolag.
    2. Vi kontrollerar tillsammans skadan på Er bil
      och ett datum för reparation bestäms. Därefter gör vi en kostnadskalkyl. Kalkylen och bilden på skadan mailas till ditt försäkringsbolag för godkännande.
    3. När vi får svar från försäkringsbolaget
      så är det godkänt att beställa reservdelar och starta reparationen. Vid större skador sätter vi upp bilen i riktbänken för mätning och riktning av karossen.
    4. Vid skador på plastdetaljer
      kommer dessa om det är möjligt att repareras av våra godkända plastreparatörer. Anledningen till att man försöker reparera plastdetaljer är med hänsyn till miljön.
    5. När alla godkända skador är reparerade
      lämnas bilen till lackeringsavdelningen där maskering och grundmålning sker för att slutligen toplackeras och rostskyddas.
    6. Efter lackering
      går bilen tillbaka till skadereparatören för slutmontering av alla detaljer så som strålkastare, lister, dörrhandtag m.m.
    7. Slutkontroll
      När bilen är klar gör vi våran egen kvalitetskontroll samt kontrollerar att allt är utfört enligt den specifikation vi fått godkänt av försäkringsbolaget.
    8. Vi kontaktar dig när bilen är klar
      Via SMS, telefon eller mail.

    Det är vi som gör jobbet
    Man kan ibland uppleva att det tar långtid att reparera en ganska liten skada. Nedan kan du se de olika yrkesgrupper som varit med vid skadereparationen på din bil.

    • Kundmottagare
    • Verkmästare
    • Försäkringsbolagets tekniker
    • Reservdelspersonal
    • Skadereparatör
    • Plastreparatör
    • Billackerare
    • Glasmästare

    Att tänka på inför skadebesiktning:

    • Anmäl snarast skadan till ditt försäkringsbolag
    • Smitning , viltolycka eller parkeringsskada skall du alltid anmäla till polisen
    • Boka tid hos oss och tag med försäkringsbrev med skadenummer och eventuella andra papper.
    • Bilen bör om möjligt vara tvättad

    Att tänka på inför inlämnande för reparation:

    • Tvätta bilen (smutsen bränns fast i lackugnen)
    • Ta ur skymmande utrustning / saker ur bilen (golfbag, barnvagn m.m.)
    • Ta av takräcke / takbox
    • Se till att låsmutter samt nyckel till dragkrok finns tillgänglig