SERVICECENTER

Här på Småländska Bil erbjuder vi all form av service för ditt fordon!

I våra skadeverkstäder utför vi reparationer av plåt- och glasskador på personbil. 

Medan du väntar på att din bil ska bli klar kan du ta en titt i vår välsorterade butik. Där du finner du mängder med extrautrustning och tillbehör till din bil. Du kan också slå dig ner för en varm kopp kaffe eller ge dig ut på en cykeltur!

Mercedes-Benz

BOKA SERVICE

Övriga bilmärken

BOKA SERVICE

INFORMATION

Vi reparerar alla typer av skador på alla typer av bilar i vår toppmoderna skadeverkstad! För att din bil även i fortsättning ska vara säker och behålla sitt marknadsvärde utför vi alla reparationer enligt biltillverkarens egna anvisningar och rekommendationer. Vi är certifierade för reparation av Kia såväl som Mercedes-Benz och samarbetar med flera försäkringsbolag.

Bland annat utför vi reparationer av både plåt och plast på din bil. Vår personal är dessutom specialutbildad på att utföra glasarbeten med hjälp av den senaste utrustningen – vilket innebär att vi även kan utföra reparation såväl som utbyte av vindrutan på din bil.

Råkat ut för en olycka? Såhär gör du:

  1. Det allra första du måste göra är att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. Om skadan har uppstått på grund av skadegörelse, en viltolycka, på parkeringen eller om det rör sig om en smitning bör du även göra en polisanmälan.
    – Om du har Mercedes-Benz Försäkring kan du anmäla din skada direkt här.
    – Om du har Kia Bilförsäkring kan du anmäla din skada direkt här.
    – Om du har annat försäkringsbolag ska du vända dig dit, till exempel LänsförsäkringarifFolksamDina försäkringarTrygg Hansa.
  2. Ta kontakt med oss! Du behöver nu kontakta oss så att vi kan utföra en besiktning av skadan. OBS! Tänk på att bilen bör vara ren när skadan besiktas och glöm inte att ta med det skadenummer som du fick av ditt försäkringbolag.
  3. Väl på plats hos oss så gör vi en skadevärdering och fotograferar skadan. Dessa skickas sedan vidare till ditt försäkringsbolag och vi bokar tillsammans med dig en tid för reparation av skadan.

Skriv ut och fyll i nedanstående blankett, ta sedan med blanketten till oss när du lämnar in din bil.
Du kan även spara ner dokumentet, fylla i uppgifterna och sedan maila den till oss innan ditt besök.

Om du har fått ett stenskott i rutan är det viktigt att stenskottet snabbt skyddas från smuts – för att vi ska kunna reparera glaset på bästa sätt. Med hjälp av ett stenskottsplåster (som du alltid bör ha i bilen) kan du skydda skadan tills du tar dig till vår verkstad. Tänk också på att inte vänta med att reparera stenskottet eftersom dem ofta blir större och spricker mer ju längre du väntar. Som tur är, är självrisken ofta ganska låg för att reparera stenskott och om dem tas om hand i tid är det en enkel match att reparera!

På bilden kan du se vad som gäller för din skada.

  • Det gröna området – Skador inom det gröna området på bilden kan repareras, så länge skadan är mindre än 25 millimeter.
  • Det gula området – Skador i det så kallade indirekta synfältet kan repareras om skadan är mindre än 15 millimeter.
  • Det röda området – Markerar det direkta synfältet. Skador i det direkta synfältet kan inte repareras på grund av säkerhetsrisker.

Skadeprocess – Småländska Bil

  1. Boka tid för en skadebesiktning.
    Ring eller maila, se kontaktinfo på hemsida, för att boka en tid då vi tillsammans går igenom skadan på Er bil. Se till att du anmält skadan till ditt försäkringsbolag.
  2. Vi kontrollerar tillsammans skadan på Er bil
    och ett datum för reparation bestäms. Därefter gör vi en kostnadskalkyl. Kalkylen och bilden på skadan mailas till ditt försäkringsbolag för godkännande.
  3. När vi får svar från försäkringsbolaget
    så är det godkänt att beställa reservdelar och starta reparationen. Vid större skador sätter vi upp bilen i riktbänken för mätning och riktning av karossen.
  4. Vid skador på plastdetaljer
    kommer dessa om det är möjligt att repareras av våra godkända plastreparatörer. Anledningen till att man försöker reparera plastdetaljer är med hänsyn till miljön.
  5. När alla godkända skador är reparerade
    lämnas bilen till lackeringsavdelningen där maskering och grundmålning sker för att slutligen toplackeras och rostskyddas.
  6. Efter lackering
    går bilen tillbaka till skadereparatören för slutmontering av alla detaljer så som strålkastare, lister, dörrhandtag m.m.
  7. Slutkontroll
    När bilen är klar gör vi våran egen kvalitetskontroll samt kontrollerar att allt är utfört enligt den specifikation vi fått godkänt av försäkringsbolaget.
  8. Vi kontaktar dig när bilen är klar
    Via SMS, telefon eller mail.

Det är vi som gör jobbet
Man kan ibland uppleva att det tar långtid att reparera en ganska liten skada. Nedan kan du se de olika yrkesgrupper som varit med vid skadereparationen på din bil.

  • Kundmottagare
  • Verkmästare
  • Försäkringsbolagets tekniker
  • Reservdelspersonal
  • Skadereparatör
  • Plastreparatör
  • Billackerare
  • Glasmästare

Att tänka på inför skadebesiktning:

  • Anmäl snarast skadan till ditt försäkringsbolag
  • Smitning , viltolycka eller parkeringsskada skall du alltid anmäla till polisen
  • Boka tid hos oss och tag med försäkringsbrev med skadenummer och eventuella andra papper.
  • Bilen bör om möjligt vara tvättad

Att tänka på inför inlämnande för reparation:

  • Tvätta bilen (smutsen bränns fast i lackugnen)
  • Ta ur skymmande utrustning / saker ur bilen (golfbag, barnvagn m.m.)
  • Ta av takräcke / takbox
  • Se till att låsmutter samt nyckel till dragkrok finns tillgänglig